Frankrigs Grand Prix den 28.Juni 2020
Ønsker I en individuel rejse til Frankrigs Formel 1 Grand Prix så kontakt os.
Vi kan assistere med flyrejser, hotelophold, billeje og Formel 1 billet.
Byggeriet af banen blev finansieret af Paul Ricard, ejer af Ricard, det senere Pernod Ricard. Første spadestik blev taget i juni 1969, ved siden af Ricards private flyveplads Aéroport du Castelle. 19. april 1970 blev den 5,81 km lange bane indviet, da et løb med 2-liters sportsvogne blev afviklet i Le Castellet. Senere på året blev der også kørt flere motorcykelløb.
I 1971 gæstede Formel 1-serien første gang banen, med skotten Jackie Stewart som en senere vinder. Sidste F1-løb blev kørt i 1990, inden Frankrigs Grand Prix blev flyttet til Magny-Cours i 1991. Siden er der blevet kørt andre mindre løbsserier på banen.
Banens ejer Paul Ricard døde i november 1997, og i maj 1999 solgte arvingerne banen for 11 millioner US-dollar, til den franske virksomhed Excelis SA, som er en del af Formel 1-chefen Bernie Ecclestones koncern Family Trust APM.
Efter købet blev der investeret et stort beløb i banen; herunder nogle vidtrækkende ændringer, så banen blev en avanceret testbane. I den forbindelse blev der indgået en aftale med Toyotas nydannede Formel 1-team, som omfattede opførelsen af eget testcenter på banens område. Fra oktober 2001 brugte Toyota de nye systemer, og fra februar 2002 blev banen også brugt af andre hold. Især i løbet af vinterpausen er Poul Ricard en populær testbane for Formel 1 team, og deltagerne i 24-timers løbet på Le Mans. Banen har blandt andet et avanceret vandingsanlæg, der gør det muligt for Formel 1’s dækleverandører at bruge den til test af regnvejsdæk.